DRUŠTVO SLAJDER

JANA MARJANOVIĆ NA STUDIJAMA U ESTONIJI, KINI: Studenti ne uče samo da bi dobili dobru ocjenu

Beranka Jana Marjanović, studentkinja Fakulteta za prehrambenu tehnologiju, bezbjednost hrane i ekologiju na Univerzitetu Donja Gorica, koja je dio studija provela na Univerzitetu u Tartu-u u Estoniji kaže da je u Crnoj Gori kvalitet studija približan kao u drugim državama Evrope, ali da, naravno, ima mjesta za promjene na bolje.

Jana je bila i na razmjeni, odnosno na ljetnjoj školi na Jiao Tong Univerzitetu u Šangaju, a od prvog oktobra je u Budimpeštu na intership-u, u sklopu istraživanja za master. Ona je zadovoljna kakvo je iskustvo imala na ovim visokoškolskim ustanovama, jer je proširila svoja znanja. U razgovoru za MNE magazin Jana je uporedila crnogorski sistem obrazovanja sa inostranim i ocijenila da ono u čemu se razlikuju jeste motivacija studenata za učenjem.

-U inostranstvu, studenti su više fokusirani na to da dobiju što više znanja i da što više nauče, a ne da uče i spremaju ispite da bi dobili dobre ocjene, što je situacija kod nas. Smatram da se to može promijeniti samom motivacijom predavača i njihovom željom da prenesu znanje na studente, ali tako i da dobiju povratnu informaciju – kaže ona.

UDG

Na Univerzitetu Donja Gorica, takođe, dodaje Jana, nastava je dosta interaktivna i studenti imaju pravo da iskažu svoje mišljenje, želje, da su uključeni u samo predavanje.

-Takva je situacija i u inostranstvu, odnosno na univerzitetima koje sam ja posjetila tokom razmjena – istakla je ona.

Ono što je, kaže, posebno oduševilo na Univerzitetu u Tartu-u jesu predavači, odnosno profesori, koji se trude da prenesu što više znanja studentima, a, sa druge strane, otvoreni su, tolerantni, razumni, vole da pomognu.

-Ono što mi se dopalo jeste i otvoreni način studiranja, gdje studenti sami glasaju i određuju kada će biti neki test, kolokvijum, i tamo sam mnogo naučila da poštujem, prije svega, svoje vrijeme, kao i vrijeme ostalih – priča naša sagovornica.

Na drugom Univerzitetu u Kini joj se dopalo to što, pored Kineza, postoji veliki broj internacionalnih studenata, koji vole da se druže, i koji su spremni da pomognu. Dopala joj se i tamošnja organizacija nastave, predavači koji neiscrpno dijele znanje sa studentima, kao i interaktivna predavanja, gdje studenti iznose svoje mišljenje, iskustva, kritike.

Želja

Pojašnjavajući kada se kod nje razvila želja za sticanje visokog obrazovanja van naših granica, Jana priča da je još tokom srednje škole išla na putovanja širom Evrope i jako joj se dopadao život u inostranstvu. Tada je, kaže ona, znala da će, čim počne da studira, razmišljati o apliciranju za stipendiju koja će joj omogućiti da studira u inostranstvu.

– Nakon završene prve godine studija u Crnoj Gori, već sam počela istraživati mjesta gdje bih mogla otići na razmjenu u toku osnovnih studija. U prvom semestru druge godine sam aplicirala za dobijanje Erasmus + stipendije koja obezbjeđuje sve uslove studiranja u inostranstvu, i pokriva sve troškove boravka. Na sajtu Univerziteta Donja Gorica, na kojem studiram, je izašao konkurs koji nudi studentsku razmjenu. Tada sam aplicirala za studiranje na Univerzitetu u Tartu-u, u Estoniji gdje sam provela semestar – rekla je ona.

Osamostaljenje

Opisala je i po čemu se razlikuju aktivnosti tamošnje omladine u odnosu na našu, u smislu kada se osamostaljuju, koliko su i u kojim društvenim aktivnostima angažovani. Svi internacionalni studenti, kao i lokalni koje je upoznala, kaže Jana, osamostalili su se nakon srednje škole.

– Dakle, oni nakon srednje škole upisuju fakultete, i uvijek rade part-time poslove, odnosno one poslove koji im mogu omogućiti džeparac za svakodnevne troškove, a da im pritom to ne zahtijeva mnogo vremena za učenje, i druženje sa prijateljima. Uglavnom, svi studenti apliciraju za stipendije, tako da ne moraju plaćati studije, žive u domu, a novac koji zarade potroše na svakodnevne troškove, kao i na putovanja – istakla je ona.

Internacionalni student kaže da stalno putuju, uključeni su u razmjene, i vole da istražuju, čitaju, posjećuju ljetnje škole i seminare.

-To je ono što je i mene motivisalo da se, pored svih obaveza na fakutetu koje sam imala, učenja za ispite, fokusiram i na neformalno obrazovanje koje mi je donijelo dodatno nova poznanstva i iskustva – rekla je ona.

Tartu u Estoniji, gdje je živjela, je mali univerzitetski grad, u kojem ima mnogo internacionalnih studenata. Ističe da su lokalni ljudi bili jako ljubazni prema njoj i otvoreni da im se obrati za bilo koju vrstu pomoći.

– U Tartu-u, kao i u ostalim gradovima Estonije, ono što mi se najviše dopada jeste priroda i mnogo zelenih površina, a ne vještački konstruisanih prostora. Takođe, dopala mi se pozitivna energija koja vlada svuda, ljudi su nasmijani, iako su u žurbi. Ono što mi se dopalo jeste dostupnost internet konekcije svuda, što je rezultiralo do toga da je Estonija jedina država u Evropi u kojoj je birokratija smanjena na minimum. Dakle, nema dugih čekanja u redovima da biste platili račune, ili glasali, na primjer. Plaćanje računa, glasanje, sve se radi preko interneta, odnosno online – istakla je ona.

Studiranje u inostranstvu Jani je mnogo donijelo. Uticalo je, kaže ona, na to da se promijeni njen način razmišljanja, i da proširi svoju zonu komfora. Nakon razmjena u inostranstvu, i provedenog vremena tamo, postala je otvorenija, tolerantnija, odgovornija.

– Studiranje u inostranstvu uglavnom se odvija na engleskom jeziku, tako da sam tokom studija usavršila znanje engleskog jezika, ali sam i učila jezik države u kojoj se nalazim. Tokom razmjena upoznala sam mnogo internacionalnih prijatelja, koje sam posjećivala u međuvremenu i mogu reći da u skoro svakoj državi Evrope postoji prijatelj kojeg sam posjetila ili kojeg ću posjetiti tokom putovanja. Takođe, tokom studiranja u inostranstvu usavršila sam svoje organizacione sposobnosti, komunikacijske vještine, kao i sposobnost rada u timu. Svaka razmjena mi je donijela nova iskustva što se tiče putovanja, zato što se tokom razmjene uglavnom ide na ekskurzije koje imaju za cilj da se upoznaju okolne države kao i sama država u kojoj provodim studije – navela je ona.

Reciklaža

Odgovarajući na pitanje čime voli da se bavi kada nije na fakultetu, odnosno kada ne uči, Jana priča da je jedan od osnivača nevladine organizacije ,,Green Mind” koja je usmjerena na promociju ekologije u Crnoj Gori, kao i razvijanje svijesti građana o reciklaži. Rade, pojašnjava ona, na različitim projektima i akcijama, kao što su akcije sakupljanja otpada, bave se kreativnom reciklažom, gdje od otpada prave nove stvari koje, zapravo, dobijaju potpuno novu svrhu.

-Radim kao volonter u mnogim organizacijama kako na Univerzitetu, tako i van njega. Osim toga, radim part-time poslove, koji mi ne oduzimaju mnogo vremena, a omogućavaju mi novac da mogu biti nezavisna od roditelja. Mimo studija, svakodnevno nadograđujem sebe, u smislu da posjećujem različite seminare, edukacije, ljetnje škole, koje su, kako iz oblasti nauke, tako i iz oblasti preduzetništva. Takođe, čitam i istražujem o preduzetništvu, sve više i o modernoj psihologiji – rekla je ona.

Slobodno vrijeme uglavnom provodi sa prijateljima, čita, bavi se jogom i meditacijom, a fokusirana je i na zdrave stilove života.

– Uživam u putovanjima, svako slobodno vrijeme volim da iskoristim tako što ću istražiti neki novi predio, bilo Crne Gore, ili neke druge države – kazala je naša sagovornica.

N.Đ.